- Aspek bahasa (nahu, ejaan, gaya bahasa).
- Aspek pembinaan ayat, cara penyoalan dan sebagainya.
- Aspek pengubahsuaian ayat (kreativiti, kepelbagaian dan kebijaksanaan)
- Soalan secara langsung atau direct question
- Ayat / perkataan yang tidak perlu hendaklah dibuangkan.
- Susunan nombor roman mengikut tertib terhadap jawapan pada soalan objektif
- Fakta-fakta lain yang sesuai / mana-mana fikrah yang sesuai
- Menyemak persamaan soalan dan skema jawapan.
- Aspek terjemahan al-Quran (Pimpinan Al-Rahman JPM)/Mu’jam alfaz al-Quran (nama surah dan ayat berapa)
- Seorang membaca soalan sebagai proof-reading dan yang lain menyemak terutamanya pada perkataan 'skema tamat, sulit, sah, diterima dan setuju
- Menjaga kerahsiaan soalan
- Melakukan sumbangsaran atau brainstorming idea
- Menyemak aspek aras soalan dan taksonomi soalan(Bloom dll)
- Soalan hendaklah ringkas, tepat dan padat tidak berbelit-belit
- Perlu kepada penelitian dan kepakaran terutama pensyarah senior yang mengajar lama dalam satu-satu subjek atau kod tertentu.
- Jangan ambil semula soalan-soalan tahun lepas; binalah soalan yang BARU, ORIGINAL, tulen dan asli.
- Panduan pembinaan soalan obj ektif dan subj ektif(esei).... asingkan gayanya
- Pastikan ada relevansi antara pernyataan dengan soalan yang hendak disoal
- Dua kenyataan yang panjang biasanya disatukan dan diringkaskan ayat dan struktur soalannya. (mudahkan dan straight forward soalan)
- Hati-hati dalam mengguna perkataan atau istilah dalam pembinaan soalan
- Soalan objektif biasanya ada ayat pertanyaan seperti apakah, manakah, pilih satu yang tepat dll
- Adakah kita pernah mengajar tajuk tersebut atau tidak dalam kuliah?
- Adakah angka atau cara pengiraan mengikut perubahan semasa atau masih mengguna cara lama?
- Ahli vetting biasanya ingin membuang ayat atau perkataan yang TIDAK PERLU dan soalan menjadi LEBIH RINGKAS, TEPAT DAN JELAS MAKSUDNYA.
- Orang lain cara lain, kita cara kita masing-masing menggunakan pengalaman dan cara tersendiri dalam pembinaan soalan.Oleh itu kita perlu kepada ramai orang untuk memberi komen dan melihat sesuatu soalan sebelum dibincang dan divettingkan.
- Perlu kepelbagaian pertanyaan soalan/kepelbagaian perkataan/istilah/teknik/bahasa
- Taburan markah juga hendaklah munasabah bermula dengan sedikit kemudian sederhana dan banyak dan seimbang antara fakta dan markah bukan hanya sekadar mencukupkan jumlah markah tetapi biar seimbang dan munasabah.
- Boleh juga mengguna bentuk pernyataan secara langsung bukan penyoalan tetapi jangan terlalu banyak soalan jenis tersebut.
- Bina soalan untuk semua kampus bukan pelajar kampus kita sahaja; sebab itu perlu ikut silibus dan skima umum.
- Kurahgkan penyoalan dari aspek maksud sahaja atau defmisi bahasa dan istilah.
Monday, January 4, 2010
Panduan Membuat Soalan
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment